Κείμενο του Βαγγέλη Κοτρώνη για τον δίσκο της Κατερίνας Γώγου που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Χιονάτη για μεγάλους το Φεβρουάριο του 1982 ΓΩΓΟΥ: ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ
Κείμενο του Βαγγέλη Κοτρώνη για τον δίσκο της Κατερίνας Γώγου που
δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Χιονάτη για μεγάλους το Φεβρουάριο του 1982
ΓΩΓΟΥ: ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ
«Η Κατερίνα Γώγου είναι Μαρξίστρια και Μητέρα.
Δεν
την χαρακτηρίζει όμως ο βαμπρισμός που χαρακτηρίζει κάθε μητέρα, η
σχέση της με την Μυρτώ την κόρη της είναι σχέση ερωτική, σχέση ομόφυλη
και όχι ομοφυλόφιλη. Είναι η ιδανική εκείνη κατάσταση που χαρακτηρίζει
τους ελεύθερους ανθρώπους από τους στενά και στεγνά πολιτικά και
κοινωνικά ενταγμένους. / ελεύθερος: κείνος που έχει κερδίσει την
οργασμιακή χαλάρωση/. Τούτα τα έγραφα για τα ποιήματα της πούχαν την
μορφή βιβλίου. Τώρα έχουμε τον δίσκο «Στο δρόμο» σε μουσική του Σφέτσα
από το φιλμ «Παραγγελιά» του Τάσιου. Άκουσα λοιπόν στο δίσκο. Τον έκανα
ακρόαση ξημερώματα Μ. Σαββάτο, αφ’ ότου προηγουμένως είχα καταναλώσει
αρκετές μπουκάλες μπύρας μαζί με την Κατερίνα. Και αφ’ ότου προηγουμένως
ένα ‘ανώνυμο’ ματσάδικο είχε καταδιώξει τρία νεαρά ‘άτομα’
ικανοποιώντας την καταπιεσμένη σεξουαλικότητα του κάθε ‘οργάνου΄΄ της
τάξεως. Σηκώνω τα χέρια ψηλά. Να γράψω γι’ αυτόν τον δίσκο; Τι να πω;
Μπορώ άραγε να κοινοποιήσω την αίσθηση της μοναξιάς, την αναζήτηση
κείνου που δεν ήρθε κι ούτε που θάρθει; Μπορώ να μιλήσω για την φωνή
Της; Για κείνη την φοβερή, ανατριχιαστική αίσθηση να διασπώνται τα μόρια
του κορμιού μου και σκορπίζονται στο άπειρο; Μπορώ να μιλήσω για όλα
αυτά, χωρίς τη βεβαιότητα ότι μεταφέρω το ένα εκατομμυριοστό της
αίσθησης; Όχι λοιπόν δεν είμαι σοβαρός μελετητής. Δεν είμαι σοβαρός
κριτικός (το ρόλο αυτό θα τον παίξει ο Φλέσσας στο ΒΗΜΑ και ο Χρηστάκης
στο ΙΔΕΟΔΡΟΜΙΟ, ίσως΄). ΔΕΝ θέλω να λένε τα κατοπινά χρόνια ότι ό,τι
έγραψα ήταν αντικειμενικό, σοβαρό, εμπεριστατωμένο΄. ΔΕΝ γράφω
αμερόληπτα. Κι αν μπορώ να παίξω πια, κι αν δεν μπορώ να πάρω τα
πράγματα, ξανά στ’ αστεία, όπως ο “Κάρολος” μου καταλογίζει, ΄τότε θα
μεταφέρω την οδύνη, την μοναξιά και την αντικοινωνικότητα μου και ύστερα
θα πάω να κλειστώ στο δωμάτιο μου να πιω κονιάκ και να ακούσω τον
Μόρισον να τραγουδά το «Σπάστα και πέρνα στην άλλη μεριά».
Ας
προσπαθήσω λοιπόν, για άλλη μια φορά να γράψω έχοντας υπ’ όψιν πως
κάποιοι άλλοι, βολεμένοι πίσω από τον ‘αναρχισμό’ τους και την
‘αμφισβήτηση’ τους θα με διαβάσουν. Γεγονός πρώτο υπήρξαν οι
αλλεπάλληλες εκδόσεις των δυο ποιητικών συλλογών της Κατερίνας «ΤΡΙΑ
ΚΛΙΚ ΑΡΙΣΤΕΡΑ» και «ΙΔΙΩΝΥΜΟ». Ξανακυττάω τα γραπτά μου και μεταφέρω:
«Είναι μια περίεργη αίσθηση που έχεις όταν γράφεις για ποίηση, ένα
συναίσθημα σαν να προσπαθείς μέσα από εξισώσεις της απλής άλγεβρας να
αναλύσεις τις εξισώσεις ενός ανθρώπου. Γιατί όσο και να προσπαθούν να
μας πείσουν για την ανάλυση της ανθρώπινης χαραχτηροδομής μέσο των
μαθηματικών, υπάρχουν και κάποιες άλλες – διάφορες παραγράφοι που δεν
εννοούν να υποταχτούν στην έννοια του μαθηματικού συνειρμού. Αυτές οι
παραγράφοι ελέγχονται από τους Δεινόσαυρους.
Γεγονός τρίτο: Ο
ΔΙΣΚΟΣ Πολλοί μού μίλησαν επιφυλαχτικά για τον δίσκο. Πολλοί μού είπανε
για το ότι δεν τους αρέσει καθόλου η απαγγελία στον δίσκο και μερικοί
ακόμα τόνισαν ότι θάταν καλύτερα να τραγουδούσε. Μα δεν έχετε καταλάβει
την ουσία της αίσθησης; δεν έχετε μπορέσει να λειτουργήσετε μ’ αυτή τη
φοβερή δύναμη της σπαραχτικής, της μοναδικής κραυγής Της; Έχουμε να
κάνουμε με μια πολύτιμη μαρτύρια που εγκαινιάζει την τελευταία
εικοσαετία πριν την δεύτερη χιλιετηρίδα και μου προβάλλετε μια «λογική»
απαίτηση; Σαν τον Δημήτρη που μετά την προβολή του φιλμ «ΣΤΕΝΕΣ ΕΠΑΦΕΣ-
ΣΠΕΣΙΑΛ ΕΚΔΟΣΗ», είχε την λογική και συνεπώς την απουσία της αίσθησης να
μου πει «Μα δεν δείχνουν τι γίνεται μετά;». Μα από κει και πέρα μάτια
μου, ΤΙΠΟΤΑ δεν είναι μεταδόσιμο. Το παιχνίδι παίζεται σε επίπεδο
αίσθησης. Και η αίσθηση είναι που υπάρχει στο δίσκο. Δεν έχεις ανάγκη να
ακούς ντε και καλά τι λεει η Κατερίνα. Αφήνεσαι, χάνεσαι. Επικοινωνείς
μ’ αυτό που υπάρχει πίσω από τον συγκεκριμένο λόγο. Πίσω από την
συγκεκριμένη μουσική. και πέρα από τον λόγο υπάρχει μια αίσθηση
ολοκληρωμένου συμφωνικού έργου για ΜΙΑ φωνή. Τη φωνή της Κατερίνας. Μια
φωνή ερωτική και μητρική μαζί. Συντρόφισσα και ερωμένη. Μάνα με την
έννοια ότι εμπεριέχει σε κατάσταση τοκετού μια όλο και αυξανόμενη οργή,
μια όλο και αυξανόμενη τρυφερότητα, έναν όλο και διογκούμενο οργασμό.
Στο
έχω ξαναγράψει Κατερίνα. Ελεύθερος: κείνος που έχει κερδίσει την
οργασμιακή χαλάρωση. Οι Δεινόσαυροι Κατερίνα απολαμβάνουν την ηδονή της
άγνωστης μέρας και τον πόθο του απραγματοποίητου. Δεν ξέρω Κατερίνα, αν
θα μιλάμε με χρώματα ή αν θα διαλέγουμε γονιούς. Δεν ξέρω αν έχουμε
ανάγκη να μιλάμε, μια και τα μάτια μας όταν κοιταζόμαστε λένε πολλά,
λένε τα πάντα. Ξέρω όμως Κατερίνα ότι έχουμε ακόμα πολύ δρόμο, ότι μόλις
έχουμε αρχίσει και ότι, ήδη μας έχουν τσακίσει κανονικά. Όμως εμείς
βαστάμε, με το μυαλό μας ματωμένο, βαστάμε Κατερίνα. ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΟΤΡΩΝΗΣ
6&19/5/81 (ατονικό στο περιοδικό). (Από το αρχείο του Νίκου Λέκκα)